11.2.2022

Sarvesta härkää, sanasta laulajaa: aiheena naiskertojat

Vieraana Oulun Musiikkivideofestivaalien hallituksen puheenjohtaja ja Oulu 2026 -säätiön tuottaja Asta Salomaa, joka kirjoitti burn outista kappaleita jo ala-asteella.

Sarvesta härkää, sanasta laulajaa -laululyriikkaohjelman kolmannessa jaksossa keskustellaan naiskertojista ja naiskertojahahmoista.

  1. Naiskertojat-jakson lyriikka-analyysi: Paula Koivuniemen Aikuinen nainen

Paula Koivuniemen ”Aikuinen nainen” Luotan sydämen ääneen -levyltä vuodelta 1982 on luultavasti kaikille tuttu. Aikuinen nainen on niin suosittu, että kun Alma media kysyi vuonna 2012 kolmeltakymmeneltä karaokejuontajalta ympäri Suomea, mitkä ovat lauletuimmat kappaleet, Aikuinen nainen tuli toiseksi. Se oli myös toiseksi ärsyttävin kappale juontajien mielestä. Ärsyttävin oli – rummun pärinää – Anna Hanskin ”Kotiviini”. Ainakin siis tuolloin.

Koivuniemen mukaan kappaleen suosio perustuu hienoon sanoituksen – eikä sitä ole kieltäminen. Se on Kaisa Liuhulan käännös ”Madeletta primavera” -kappaleesta, kirjaimellisesti suomennettuna Saamarin kevät, edelliseltä vuodelta. Liuhula on kääntänyt lisäksi muun muassa Koivuniemelle myös ”Kulku ihmisen” -kappaleen ja Maaritille ”Istut tässä pöydässä taas” ja ”Siivet saan” -kappaleet.

Päällisin puolin Aikuinen nainen on melko selvästi yksiselitteinen rakkauslaulu. Eikö niin? Vai onko sittenkään? Missään laulun kohdassa ei kuitenkaan selvästi mainita, että kyse olisi romanttisesta tai seksuaalisesta rakkaussuhteesta. Siispä sydänystävyys voi myös olla platonista tai naisten välistä ystävyyttä. Mielestäni sanoituksessa tahallaan vältetään tarkasti määrittelemästä suhteen laatua. Ihmissuhdetta kuvataan tien, matkan ja muurin vertauskuvien kautta, mutta näkyvimpänä on merenkäynnilliset vertauskuvat kuten tuuli, paineet ja laineet.

Tämä mukailee esimerkiksi Jenni Vartiaisen ”Missä muruseni on” -kappaletta, jossa ei myöskään tarkasti kerrota, kuka tämä murunen on. Hän voi olla puoliso, rakastettu, lapsi, sisko tai veli, ystävä tai vanhempi. Siispä kappale sopii niin häihin kuin hautajaisiinkin ja on ajattomampi. Se oli muuten lauletuin karaokekappale Alma median haastattelemien juontajien mielestä. ”Muruseni” aikaakestävän sanoituksen on loihtinut Mariska.

Aikuisen naisen toisen säkeistön loppu, jossa viedään toisen salliessa tuulilta suojaan, viittaa ehkä enemmän rakkaussuhteeseen. Vaikka kappale onkin sävyltään myönteinen ja ylistävä, se herättää kysymyksiä, voiko parisuhde olla kuinka vapaa ja ystävyyssuhdekaan täysin tasavertainen. Vapautta ei tahdota riistää eikä itsenäisyyttä kiistää.

Scandinavian Music Groupin Terhi Kokkosen sanoittama ”Lopulta olemme kuitenkin yksin” ja Iinan ”Kukaan ei ole kenenkään” käsittelevät samaa teemaa, mutta hieman synkemmästä ja modernimmasta näkökulmasta. Mihin mittaan asti toinen voi olla toisen? Näistä kappaleista tyhjentävää vastausta ei ainakaan löydy.

Aikuisen naisen suhteen tulevaisuus varmasti näyttää, miten parin tulee käymään: pystyvätkö laulun hahmot jakamaan kaiken. Siinä kai se vastaus piileekin. Varmaa on vain, että henkilöiden täytyy pystyä kommunikoimaan keskenään moninaisista tunteista ja asioista. Muuten edessä saattaa olla junamatka Kainuuseen tai Lahteen kuten Litku Klemetin ”Juna Kainuuseen” -kappaleessa.

-Jussi Moilanen

Koko ohjelman soittolista:

 

Katso myös